ترفندهای بازی تخته نرد، یک زمین، 30 مهره، 2 عدد تاس و ساعت ها سرگرمی. امروز دانستنی های جالب در مورد بازی تخته نرد را به همراه هم مرور می کنیم، این بازی یکی از محبوب ترین ها در ایران است. از آنجا که این بازی از سرزمین هند به ایران آمده رازها و داستان های جالبی هم در مورد آن وجود دارد،
هنوز کسی نمی داند منبع این داستان ها کجاست و آیا حقیقت دارند یا خیر، اما داستان ها و فلسفه های این بازی قابل تامل هستند. البته در مقاله ای جداگانه راهنمای این بازی را بیان کرده ایم و امروز رازهای این بازی را مرور می کنیم.
30 مهره بازی: به معنای 30 شب و 30 روز در طول یک ماه
24 خانه بازی تخته نرد: به معنای 24 ساعت در شب و روز
4 قسمت در زمین: به معنای 4 فصل در طول یک سال
رنگ مهره ها: سیاه و سفید به معنای روز و شب
زمین بازی تخته نرد: به معنای آسمان
مهره های بازی: به معنای انسان ها
تاس بازی: به معنای ستاره و سرنوشت
حرکت تاس ها: گردش روز و شب و جهان
حرکت مهره ها در زمین: زندگی ( حرکت و فعالیت انسان ها )
برداشتن، خارج کردن یا حذف ( خوردن مهره ها): مرگ انسان ها
عدد 1 : یگانگی ( می تواند تعبیر خداپرستی و یکتا پرستی هم باشد )
عدد 2 : آسمان و زمین ( می تواند به معنای تمام متضادهای دنیا هم باشد، مثل زن و مرد، سیاه و سفید، خیر و شر و… )
عدد 3 : گفتار نیک، پندار نیک، رفتار نیک ( مجهول است )
عدد 4 : شرق، غرب، شمال، جنوب ( چهار جهت اصلی )
عدد 5 : آتش، رعد، ماه، خورشید، ستاره ها ( البته می تواند به معنای 5 عنصر اصلی: آب،خاک،آتش،باد و فلز نیز باشد )
عدد 6 : شش روز آفرینش ( از دیدگاه عرفان یکتاپرستی جهان در شش روز به زمان عرفانی پدید آمده است ).
بیشتر بخوانید: آموزش بازی تخته نرد + بازی تخته نرد شرطی آنلاین
در مورد پیدایش و اختراع این بازی حرف ها و ادعاهای زیادی وجود دارد، برخی این بازی را متعلق به روم می دانند، بعضی متعلق به مصر، برخی چین و قسم بیشتر این بازی را متعلق به هند سرزمین عجایب جهان می دانند.
راجع به این داستان نیز منبع معتبری وجود ندارد که حقیقی بودن آن را اثبات کند اما مرور آن هرچند غیر واقعی هم باشد، هم جالب است، هم سرگرم کننده و هم پر از نکات مفید، در ادامه هم چنان با ما همراه باشید تا این داستان را برای تان نقل کنیم.
در زمان های دور، قسمتی از شبه قاره هند در قلمرو سرزمین بزرگ پارسیان قرار داشت، هندی ها هیچگاه نمی خواستند تا جزئی از پارسیان باشند و حاکم آنها معمایی طرح کرد تا هوش و ذکاوت پارسیان را آزمایش کند.
زیرا که آنها بر این منظور بودند: اگر قرار باشد پادشاه ما از پارسیان باشد، پس باید دانایان و خردمندان شان نیز از دانایان ما بالاتر باشند و این گونه قبول می کنیم که در مصالحه و جزئی از این امپراطوری بزرگ باشیم. دانایان و معبران هند این بازی را که در آن زمان معمایی سخت محسوب می شد را طراحی کرده و نزد پادشاه سرزمین پارس فرستادند.
بیشتر بخوانید: سایت تخته نرد پولی با درگاه مستقیم بانکی و برداشت آنی جایزه
آنها شروط خود را نیز به همراه این بازی فرستاده بودند. نقل است که پادشاه سرزمین پارس از هندی ها 40 روز زمان درخواست کرد تا این معما را حل کند. ظاهرا این معما به قدری پیچیده و سخت بود که تمام دانایان از حل آن عاجز ماندند اما باهوش ترین وزیر پادشاه این معما را حل کرد.
او ابتدا تمام اجزای این بازی را بررسی کرد، سپس سعی کرد ارتباطی میان این اجزا پیدا کند و سپس با چند آزمون و خطا متوجه راز نهفته در این بازی شد. وزیر دانا بعد از گره گشایی از راز این معما رو به پادشاه کرد و گفت:
این صفحه به میدانی می ماند که دو حریف نیاز دارد، مهرها نیز باید بین حریفان به مساوی تقسیم شوند درست مانند میدان نبردی که دو سپاه برابر دارد. وقتی دو سپاه برابر باشند هوش و خرد است که باعث برد یکی شان می شود، پس باید با هوش و خرد این مهره های را حرکت داد تا یکی از حریفان دیگری را از میدان به در کند و پادشاه بر وزیر خردمند خود درود فرستاد و افتخار کرد.
پس از حل این معمای سخت هندی ها، آنها پذیرفتند که با صلح در قلمرو سرزمین پارس باشند و مالیات خود را نیز به حکومتی که زیر سیطره آن قرار گرفتند بپردازند، اما این صلح زیاد طول نکشید و آنها مجددا به قلمرو شبه قاره هند ملحق شدند.