دراین پست آموزش بازی شلم را مرور میکنیم. بازی شلم Shelem یکی از محبوب ترین بازی هاي شرط بندی اسـت کـه با کارت هاي پاسور اجرا می شود، هدف این بازی زودتر رسیدن بـه امتیاز توافق شده می باشد. بازی شلم در کشور ما طرفداران بسیار زیادی دارد و الان نسخه هاي آنلاین متنوعی از این بازی هم وجود دارند. در ادامه این مطلب بـه طور کامل با نحوه بازی شلم و ترفندهای این بازی آشنا میشویم.
شلم یا روکن یکی از بازی هاي پاسور اسـت کـه بعد از حکم، محبوب ترین بازی ورق در بین ایرانیان محسوب می شود. شلم از واژه “Slam” انگلیسی و “Chelem” فرانسوی گرفته شده اسـت و معنی ان جمع آوری تمام برگ هاي «دست هاي» بازی اسـت. هدف این بازی زودتر رسیدن بـه امتیاز توافق شده اسـت. شلم یک بازی چهار نفره اسـت، کـه می شود ان را سه یا دو نفره هم بازی کرد.
این بازی، از بازی حکم حرفه اي تر بوده و دارای هیجان و ظرافت بیشتری هم هست، بنابر این برای بازی کردن ان باید با حکم آشنا بود، چرا کـه قوانین بازی و سر کردن ورق ها در ان کاملاً مشابه حکم هست با این تفاوت کـه امتیاز شماری در ان اهمیت زیادی دارد ودر خواندن دست ها باید دقت ویژه اي را بـه خرج داد. این بازی در ایران «مخصوصا نواحی جنوبی» محبوبیت زیادی دارد.
بازی شلم در چه دسته اي قرار می گیرد؟
شلم پاسور شباهتهاي زیادی با بازی حکم دارد اما از ان پیچیدهتر اسـت. دراین بازی امتیازی توافق شده وجوددارد کـه طبق معمول 165 اسـت و تیمی کـه زودتر بـه ان برسد، برنده اسـت. دراین بازی، می توان جوکر را نیز گنجاند و آنگاه مجموع امتیازات برای پیروزی را بالاتر برد.
بیشتر بخوانید: نحوه شمارش کارت پاسور به زبان ساده
بـه نفری یک برگ بـه صورت رو داده میشود و اینکار تا زمانی کـه آس بیاید ادامه پیدا میکند. کسی کـه نخستین آس برای او بیاید، اصطلاحات پورتر اسـت کـه معادل دیلر اسـت.
پوتر دست میدهد و اینکار را یکجا از نفر سمت راست خود انجام می دهد. هر بازیکن 12 برگ دارد. این برگها میتواند بـه صورت یکجا یا بـه صورت شش تایی بـه هر کس داده شود. چهار برگ باقی می ماند کـه بـه پشت روی زمین قرار میگیرد.
هرکس امتیازی کـه حدس میزند می تواند از کارتهایش بگیرد «بدون جوکر حتماً باید بالای 60 باشد و با جوکر حداقل 100» را می خواند. هرکس کـه شماره بالاتری را بخواند، حاکم اسـت. کارتهایي کـه روی زمین اسـت، در اختیار حاکم قرار میگیرد و او بـه دلخواه چهار کارت بد خودرا روی زمین میگذارد. این بین او میتواند دست خودرا از یک یا دو خال خالی کند تا اینطور بتواند آسان تر با حکم ببرد.
آموزش بازی شلم
او باید سعی کند با همکاری یار خود، امتیازی کـه اعلام کرده را بگیرد. اگر همه ی پاس بدهند «با توجه بـه دست، حاضر بـه حاکم شدن نشوند» پورتر کـه کارتها را پخش کرده حاکم خواهد شد و مبنا شصت امتیاز اسـت. اما طبق معمول مرحله خواندن امتیاز بیشتر از یک دور طول میکشد، این بین چند نفر جا میزنند ودر رقابتی دو نفره، یکی سرانجام کم میآورد.
بیشتر بخوانید: ترفندهای ساده پاسور بازی که به راحتی یاد می گیرید!
حاکم باید امتیازی کـه اعلام داشته را کسب کند و اگر بـه ان نرسید، اصطلاحا خالی کرده اسـت. بردن هر دست دراین بازی پنج امتیاز دارد. هر پنج لو، پنج امتیاز، هر ده لو، ده امتیاز «بـه پنج لو و ده لو دراین بازی چاقی می گویند»؛ هر آس ده امتیاز، جوکر قرمز بیست امتیاز و جوکر مشکلی پانزده امتیاز دارند. برهمین اساس مجموعا کارتهاي بازی دویست امتیاز دارند. بدون جوکر، مجموع کارتهاي بازی 165 اسـت.
شیوه حکم و بازی در شلم دقیقا مانند حکم اسـت با این تفاوت کـه این جا تعداد دستهاي گرفته شده برنده را مشخص نمیکند، امتیاز کسب شده برنده را اعلام می کنند. فرض بگیرید دستی بـه این صورت بـه دست شـما بیاید: « 10 پیک + آس پیک +10 دل + 10 خشت» از این دست 45 امتیاز بـه دست میآورید. ولی از این دست: «2 دل + 3 دل + 4 خشـت + 6 دل» تنها 5 امتیاز می گیرید کـه مربوط بـه بردن این دست اسـت نه امتیاز کارتها.
اگر میخواهید در بهترین سایت بازی هاي شرط بندی و با پول واقعی در بازی شلم شرکت داشته باشید، میتوانید بر روی لینک هاي ورود بـه سایت پایین صفحه کلیک کنید تا در کمترین زمان وارد معتبرترین سایت پیشبینی و کازینو ایران شوید. در کمتر از 5 دقیقه میتوانید یک حساب کاربری ایجاد کرده ودر پیشبینی ها و شرط بندی ها شرکت داشته باشید.
آموزش بازی شلم در بهترین سایت شرط بندی
حکم دراین بازی، نخستین کارتی اسـت کـه حاکم بازی می کند. بازی مانند حکم ادامه پیدا می کند. برنده هر دست، دست جدید را شروع میکند. یک تفاوت نسبت بـه حکم این اسـت کـه وقتی آس حکم بر فرض در دست اول بازی می شود، در حکم هر سه نفر بیارزشترین کارت خودرا زمین میگذاشتند اما در شلم، یار او می تواند کارتی با ارزش را زمین بگذارد چون میداند این کارت برای خودشان شمرده خواهد شد.
بر فرض او 5 یا 10 حکم خودرا زمین میگذارد:
امتیازش برای تیمشان خوانده میشود.
البته این هم میتواند ریسک باشد.
چون ان 10 حکم:
خود شاید بتواند در دستی دیگر، دست بگیرد.
بازی بـه همین شکل ادامه پیدا می کند.
در پایان هر گروه، یکسری دست را برده اسـت.
وقتی جوکر بـه کار گرفته می شود، کمی ترتیب کار تغییر می کند. جوکر قرمز بالاترین برگ بازی اسـت. یعنی در حالی کـه در حالت بدون جوکر آس حکم بالاترین برگ بازی اسـت، با جوکر، جوکر قرمز بالاترین کارت اسـت. پس از ان جوکر مشکی جا میگیرد و آسِ حکم سوم اسـت. با جوکر، تعداد امتیازات بر مبنای 200 ارزیابی میشود.
بیشتر بخوانید: تکنیک های بازی حکم برای برد قطعی و تضمینی!
حاکم اگر با خواندن 140 امتیاز، حاکم شده باشد:
باید بـه این امتیاز برسد.
اگر تیم حاکم بـه 140 امتیاز رسیده باشد:
از این دست 140 امتیاز میگیرد.
تیم رقیب 25 امتیاز بـه دست آورده اسـت.
نکته مهم:
حال اگر بر فرض تیم حاکم تنها موفق بـه کسب 120 امتیاز شده باشد، بـه اندازه 140 امتیاز از این دست منفی می خورد چون نتوانست وعده خودرا محقق کند. دراین حالت یک تیم -140 امتیاز و تیم دیگر 45 امتیاز از این دست بـه کف میآورند.
حالت دوم:
زمانی اسـت کـه تیمِ غیرحاکم بتواند بیشتر از نصف امتیازات یعنی 85 امتیاز را بـه دست بیاورد. بـه عنوان مثال اگر لازمه حاکم شدن در ان دست 100 بوده، طبیعتا تیم حاکم نتوانسته بـه امتیاز وعده داده شده برسد اما از سوی دیگر بـه اندازهاي بد کار کرده کـه تیم رقیب امتیازات بیشتری باوجود عدم حاکم بودن کسب کرده اسـت.
دراین صورت اگر:
تیم حاکم 120 امتیاز را حکم کرده بود، -120 امتیاز از این دست کسب نمی کند، کـه نمره منفی دوبرابر شده و 240 امتیاز منفی برای انها ثبت میشود. البته دراین زمینه توافق کلی وجود ندارد و برخی -165 امتیاز برای حاکم را درستتر دانستهاند.
حالت سوم زمانی اسـت کـه:
تیم حاکم بتواند تمام 165 امتیاز را کسب کند و اصطلاحا رقیب را شلم کند. دراین حالت، تیم حاکم امتیاز دو برابر یعنی 330 دریافت می کند. البته حاکم دراین بازی تحت هیچ شرایطی شلم نمی شود چون چهار کارتی کـه زمین گذاشته، 5 امتیاز ارزیابی می شوند.
زمانی می شود کـه حاکم ادعا می کند می تواند بدون برداشتن چهار کارت وسط بازی، می تواند رقیب را شلم کند. اگر بتوانند اینکار را انجام دهد، بـه جای 250 امتیاز، 500 امتیاز مثبت بـه جز امتیازات کامل دریافت خواهد کرد. طبق معمول امتیازات تا 1200 در بازی شلم ادامه دارد.
یک نفر دست میدهد. 12 برگ بـه نفر مقابل و 12 برگ بـه خود توسط پورتر داده میشود. این جا دو طرف اعلام می کنند کـه بـه چه عددی میتوانند برسند تا مشخص شود حاکم کیست. پس از مشخص شدن حاکم، طرف دیگر پوتر اسـت. یک دسته چهارتایی کارت بـه کسی کـه بالاترین پیشنهاد را خوانده داده می شود. یک دست چهارتایی نیز بـه طرف مقابل.
آموزش بازی شلم و روش برد
دوباره یک دست چهارتایی بـه نفر مقابل و دوباره بـه خود. اینکار یکبار دیگر نیز انجام می شود تا هرکس جز 12 کارتی کـه در دست دارد، سه دسته چهارتایی برابر خود روی زمین داشته باشد. چهار کارت هم وسط قرار داده میشود. حاکم چهار کارتِ وسط را برمیدارد و با کارتهاي خود درصورت نیاز عوض میکند.
بیشتر بخوانید: تاریخچه ورق جوکر در بازی پاسور و همه چیز درباره آن
حاکم، برگ اول کـه حکم درنظر گرفته می شود را بازی میکند و سپس نفر دیگر بازی می کند. سپس سه برگ اول سه دسته جلوی هر کس رو میشوند. ابتدا حاکم از همان خال بازی شده یکی از این سه برگ مقابل را بازی میکند، نفر مقابل هم از همان خال از سه برگ جلوی خود بازی میکند.
اگر از خالی کـه بازی شد برگی روی زمین نباشد، بازیکن میتواند هر برگی کـه دلش خواست را بازی کند. در واقع زمین نقش یار هرکس را ایفا میکند. بازی بـه همین حالت ادامه پیدا میکند و هرکس کـه برنده یک دست شده، دست بعدی را شروع می کند. شمارش امتیاز نیز با بازی چهارنفره تفاوتی ندارد.